Högerregel och väjningsplikt

Framkomlighet

Figurerna nedan kan användas för en grov överslagskontroll av belastningsgrad under dimensionerande timme för tätort.

Flödet för dimensionerande timme är oftast ca 10-12% av trafikens årsmedelsvardagsdygn (ÅMVD).





Förskjuten korsning

Ett trafiksäkerhetsmässigt bättre alternativ till en 4-vägskorsning är att istället anlägga två förskjutna 3-vägskorsningar. När vi har mer än 100 inkommande fordon/årsmedelsvardagsdygn (ÅMVD) på den minst belastade sekundärvägen bör normalt en förskjuten korsning övervägas.

Ev bild

Vänstersvängfält på primärväg

  • Kan öka primärvägstrafikens framkomlighet och minskar riskerna för påkörning bakifrån.
  • Ger genom ökande korsningsbredd ofta högre hastigheter på primärvägen, vilket påverkar sekundärvägstrafikanternas framkomlighet och säkerhet negativt.
  • Vänstersvängkörfält bör normalt vara minst 3,5m brett. Vid små svängande flöden och med få breda fordon kan bredden minskas till 3,0m.
  • Magasinet bör vara minst 30 m och helst 50 m långt för att få plats för minst ett respektive två lastbilar med släp eller större fordon. Vid högre vänstersvängande flöde kan magasinslängden bedömas med något trafikanalysverktyg.