Cirkulationsplats

Fyra saker som symboliserar en cirkulationsplats:

  • Cirkulationsplatsen jämnar ut och fördelar framkomligheten i korningen - ökar sekundärvägstrafikanternas och inskränker primärvägstrafikanternas framkomlighet.
  • Cirkulationsplatsen ger ofta lägre total tidskostnad för korsningen än signalreglerade korsningar.
  • Trafiksäkerheten i cirkulationsplatser är hög eftersom hastigheterna är låg i korsningspunkten och korsningsvinkeln är låg mellan cirkulerande och inkommande fordon.
  • Kan vara svårt att orientera sig i en cirkulationsplats som fotgängare och cyklister

 

Framkomlighet

Generellt är cirkulationsplats fördelaktig vid en sekundärvägsandel som överstiger 25-30 %.
Cirkulationsplats med ett körfält och ej överkörbar rondell klarar normallt trafikflöden upp till ca 20-25 000 inkommande fordon per dygn, vid jämt fördelade flöden och vid inte allt för stor andel trafik under maxtimmen.
Belastningsgrad under dimensionerande timme bör inte överstiga 0,8 och helst inte 0,6.

Utformning

Erfarenhetsmässigt fungerar trafiken bäst vid så kallad rak inkörning, samt att endast ett körfält går igenom cirkulationsplatsen. Rondelldiametern bör inte understiga 11 meter och ytterdiametern bör vara mellan 27 och 36 meter. Den överkörningsbara ytan (brätte) bör ha ett jämt avvikande material och avgränsas med ett lågt kantstöd medan bredden kan variera från 2 till 3 meter. Se standardritning -4558 till höger.
Valet av ett eller tvåfältig cirkulationen görs med en framkomlighetsanalys. En överslagsbedömning av behov av två körfält i tillfart kan bedömas med denna figur.

HÄR KOMMER KOMPLETTERAS MED MER INFORMATION OM UTFORMNING.