
Hållplats
Det kollektiva resandet utförs till merparten med buss inom tätort. Därför är det viktigt att både god framkomlighet och hög trafiksäkerhet kan uppnås kring busshållplatserna. En relativt stor andel olyckor med fotgängare inblandade sker just vid hållplatser. Tre olika standardritningar finns för busshållplatser: Busshållplats typ timglas, Plattform med och utan vänthall samt Plattform och gc-bana separerade. Se ritningar till höger.
Tillgänglighet
Vid åtgärd på buss- eller spårvagnshållplats måste tillgänglighetsaspekterna omfatta även vägen till hållplats. Avståndet mellan målpunkt och hållplats och utformningen av gångvägen är avgörande för om resan kan genomföras eller ej.
Där hållplatsen förses med hög kantsten för att passa låggolvsfordon och hållplatsen i övrigt uppfyller ställda krav är kapitel Tillgänglighet för Funktionshindrade styrande. För hållplatser med enklare uppbyggnad kan kapitlet tillämpas för kvalitetshöjande åtgärder.
Vid uppbyggnad och möblering av en hållplatsyta bör tydliga ledstråk och ytor fria från hinder skapas. Hög plattformskant möjliggör entré för rullstolar och rollatorer på buss eller spårvagn.
Ledstråk till bussens/spårvagnens främre dörr markeras enligt kapitel Ledstråk. För detaljerade anvisningar se ritningar 4512, 3530, 3531, 3533, 3590, 3591, 3592.