Signalreglerad korsning

  • Signalreglering får endast användas i korsningar med skyltad hastighet 70 km/tim eller lägre.
  • Signalreglerad korsning används med fördel vid ojämna trafikflöden mellan primär- och sekundärvägen i korsningen, för att skapa framkomlighet för sekundärvägens trafik. 
  • Signalreglering av korsningen ger tydlig ledning för synskadade vid korsande av vägen.
  • Totalt ökar vanligen både tids- och fordonseffekter med signalreglering jämfört med mindre korsningstyper.
  • Signalreglering kan användas för att fördela kapacitet mellan tillfarter och trafikantgrupper. Exempelvis för att ge prioritet för kollektivtrafik och utryckningsfordon.
  • Cirkulationsplatser ger ofta lägre tidskostnader än signalreglerade korsningar, men ger samtidigt större inskränkningar i primärvägens framkomlighet, större inskränkning ju mindre sekundärvägsandel.
  • Nackdelen med signalreglerade korsningar är att de kan medföra högre risknivåer om de inte hastighetssäkras. De kan också ge höga drift- och underhållskostnader.