
Ljudmiljö
Ny kommunal tillämpning av riktvärden för buller är under framtagande.
Nybyggnation
Nationella riktlinjer för bullerskydd:
Riksdagen har antagit att följande riktlinjer för trafikbuller normalt inte bör överskridas vid nybyggnation av bostadsbebyggelse eller vid nybyggnation eller väsentlig ombyggnad av trafikinfrastruktur:
- 30 dB(a) ekvivalentnivå inomhus
- 45 dB(a) maximalnivå inomhus nattetid
- 55 dB(a) ekvivalentnivå utomhus (vid fasad)
- 70 dB(a) maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad
Riktvärdet 55 dBA ekvivalent ljudnivå utanför fasad och vid uteplats motsvarar dock inte god ljudmiljö utan kan snarare betecknas som en godtagbar ljudmiljö eftersom en viss andel av befolkningen även vid denna ljudnivå upplever sig som starkt störd.
Maximalnivån 45 dBA inomhus får överskridas högst 5 gånger per natt.
Maximalnivån 70 dBA utomhus får överskridas högst 5 gånger per maxtimme för medeldygn.
Lokala riktlinjer i Göteborg:
Avsteg från de fastställda riktvärdena för buller från trafik kan göras för:
- Komplettering av befintlig bebyggelse för Göteborgs centrala delar, upp till cirka 4 km från city (Brunnsparken).
- Vid tätare bebyggelse vid knutpunkter längs kollektivtrafikstråken.
- För områden som ligger som mest cirka 500 meter från knutpunkter för kollektivtrafiken eller som mest cirka 300 meter från övriga hållplatser med fler än en buss- eller spårvägslinje och med mycket bra turtäthet. – se ” Kommunal tillämpning av riktvärden för trafikbuller, Göteborg stad”, avsnitt 3.3 och 3.4 ”Göteborgs tolkning och förtydligande”.
Omfattningen av nyexploatering kan vara avgörande för om avsteg kan beviljas. Riktvärdena för ljudnivåer inomhus ska alltid uppfyllas. Vid planläggning vid bullerutsatt läge ska det tydligt framgå hur ljudmiljön vägts mot andra faktorer.
Befintliga miljöer
För att åtgärder ska övervägas måste den ekvivalenta ljudnivån vid fasad ligga på:
- ≥ 63 dB(a) för bostad som saknar uteplats eller balkong mot vägen
- ≥ 63 dB(a) vid uteplats. Detta innebär att beräknad ljudnivå, som avser frifältsvärde, bör ligga på ≥ 60 dB(a) vid husfasad om uteplatsen är belägen omedelbart framför byggnaden, eftersom fasadreflexer beräknas ge upptill 3 dBA i tillskott. Detsamma gäller för balkong mot vägen.
Genomförande av åtgärd förutsätter att ekonomiska medel står till förfogande.
Regeringen beskriver i sin proposition "Infrastrukturinriktning för framtida transporter", 1996/97:53, ett åtgärdsprogram mot bullertrafikstörningar i befintlig bebyggelse. Programmet syftar till att på sikt uppnå ovan angivna bullerriktvärden inomhus. Själva bullerskyddsåtgärderna ska utföras av de olika trafikverken.
Regeringen anger att trafikverkens åtgärdsprogram minst bör avse de fastigheter som exponeras av buller vid följande nivåer och högre:
- 65 dBA ekvivalentnivå utomhus för vägtrafikbuller,
- 55 dBA maximalnivå inomhus nattetid avseende buller från järnvägstrafik.
Nyckeltal för trafikbuller
- En fördubbling eller halvering av trafikmängden innebär att ljudnivån ökar respektive minskar med 3 dBA. En ökning av trafiken med cirka 25 procent ökar ljudnivån med 1 dBA.
- En hastighetsminskning med 10 km/h innebär cirka 2 dBA lägre ljudnivå för lätta fordon och cirka 1 dBA för tunga, inom intervallet 30-90 km/h.
- För en rak, oändlig väg avtar den ekvivalenta ljudnivån med 3 dBA per avståndsfördubbling, medan den maximala ljudnivån avtar med 6 dBA.
- Ett varierande ljud kan upplevas som mer störande än ett jämnt.
- För varje dB högre ljudnivå från trafikbuller ökar störningarna med omkring 20 procent.