2SA Kravspecifikation belysningsanläggning

Kravspecifikation för trafikkontorets belysningsanläggningar inom Göteborgs kommun

Kabelförläggning

Förläggning ska utföras enligt EBR.

Elanslutning i och i närhet av spår (minusanslutning)

Vid utförande av 440/230 V-systemets pen-ledare vid kontaktledningens minusanslutning till väntkurar, kontaktledningsstolpar och räcken finns särskilda regler.

För att förhindra överledning från kontaktledningens minus till 400/230 V-systemets pen-ledaren ska anläggningen utföras enligt följande:

  • Belysningsarmaturer ska vara klass II om de monteras på kontaktledningsstolpe eller på hänglina som har kontakt med spårvägsminus.
  • Kopplingslådor och ss-lådor utförs med dubbelisolering klass II om kontakt finns med spårvägsminus.
  • Hänglinor förses med isolatorer för att förhindra överledning i spårvägsminus.
  • I väntkurar utförs armaturer och apparater i klass II vid anslutningar 400/230V.
  • Genomslagssäkring ska monteras i de fall där klass II material är omöjligt att installera. Genomslagssäkring ska användas som sista alternativ eftersom det medför årlig inspektion och kontroll av funktionen.

Belysningsnivåer

Enligt VGU, främst det som behandlar miljöer i tätort, se publikationer.

På det övergripande cykelvägnätet ska belysningsklass S1 enligt VGU eftersträvas, på övriga cykelvägar och primära gångstråk ska belysningsklass S3 efterstävas, belysningsklass S4 får aldrig understigas.

Stolpar vid cykelvägar ska placeras 1,0 m från asfaltkant.

Riktlinjer för belysning på hållplatser

För att kommunens mål "Kollektivtrafiken ska öka" måste trafikkontoret ge de resande bra verktyg vilket är god belysning på hållplatser.
Hållplatsbelysningen ska upplevas som trygg och säker. Tidtabellen ska kunna läsas. Hållplatsen ska kännas inbjudande och bekväm. Belysningsnivån på hållplatsen ska ha en sådan styrka i förhållande till omgivningen att hållplatsens resenärer syns väl och att busschauffören upptäcker resenärer i tid.

Besiktning

Ur- och inkoppling i stolpe/kopplingslåda BC ska utföras av TK:s funktionsentreprenör belysning. TK:s funktionsentreprenör gatubelysning har elsäkerhetsansvaret för anläggningen, vilket innebär att om annan entreprenör utför arbeten utan att meddela kan det medföra elfara. Av TK utsedd besiktningsman ska utföra en elsäkerhetsbesiktning före inkoppling av ny del i befintlig anläggning.

Besiktningsmannen ska vid övertagandebesiktning i till exempel exploateringsområden skicka kopia till berörd entreprenör och byggledare på besiktningsprotokoll med karta på vilken del besiktningen omfattar. I samband med slutbesiktning ska alltid kompletta relationshandlingar redovisas av entreprenören. Besiktningsmannen ska kontrollera att underlag/relationsunderlag är komplett och att lämnade uppgifter är enligt trafikkontorets krav.

Om relationshandlingar saknas ska besiktningen avbrytas och anläggningen tas ej över av TK:s drift- och underhållsavdelning. 
Kompletta relationshandlingar redovisas enligt Relationshandlingar (2D).

Inmätning, relationshandlingar

Se Underlag relationshandlingar/Inmätning, relationshandlingar belysningsanläggningar (2SC).



Senast uppdaterad 2017-10-15