
2BC1 Körbanans tvärfall
Vägbanans tvärfall väljs med hänsyn till vattenavrinning, underhållsbeläggning, sättningsrisker, fordonsslitage och körkomfort. 
Tvärfall på raksträcka 
På raksträcka väljs normalt 2,5 - 3% dubbelsidigt tvärfall. Enkelsidigt fall kan i första hand utföras på körbanor med bredder < 5,0 m. 
På raksträcka väljs normalt 2,5 - 3% dubbelsidigt tvärfall. Enkelsidigt fall kan i första hand utföras på körbanor med bredder 5,0 m. 
Horisontalkurva med enkelsidigt tvärfall (God standard)
I kurva väljs skevning (enkelsidigt tvärfall) 2,5 - 5,5 % eller dubbelsidigt tvärfall 2,5 - 3%. 
Enkelsidigt tvärfall 5,5 % bör endast användas vid Vr 70 km/h. 
Tvärfallet i kurvan bestäms av att bromsning inför uppdykande hinder bör kunna ske utan att dimensionerande friktionstal överskrids. I kurvor med stora radier begränsas det enkelsidiga tvärfallet av att man inte ska behöva styra emot kurvan. 
Samband mellan radiens storlek och tvärfall:
Vr 70 km/h 
    
    
        
            | Tvärfall (%)  | Horisontalradie (m)  | 
        
            | 5,5  | 300 - 700  | 
        
            | 4,0  | 340 - 1 000  | 
        
            | 2,5  | > 370  | 
    
 
Vr 50 km/h 
    
    
        
            | Tvärfall (%)  | Horisontalradie (m)  | 
        
            | 4,0  | 130 - 500  | 
        
            | 2,5  | > 170  | 
    
I korsning får tvärfallet på körbanan vinkelrätt mot korsningskurvorna inte överstiga 5%. 
Horisontalkurvor med dubbelsidigt tvärfall 
Vid god standard för Vr 70 km/h ska radien vara större än 600 m. Motsvarande för 50 km/h är 250 m. 
Enkelsidig tvärfallsutjämning 
Enkelsidig tvärfallsutjämning bör ske på raksträcka eller övergångskurva före cirkelkurvan. För att få god vattenavrinning, bekväm körning och mjuk linjeföring för vägbanekanten i höjdled bör enkelsidig tvärfallsutjämningssträckan i meter vara ca 6 D E där D E är tvärfallsskillnaden i %. Vid Vr 50 km/h kan längden minskas i undantagsfall till 4 D E. 
Om klotoid används bör den vara minst lika lång som tvärfallsutjämningssträckan.