
2BH1 Cykel och trafiksignaler
Anmälning och förlängning
Man bör om möjligt, åtminstone dagtid, låta cykelsignalen ha ständig anmälan i varje omlopp. Detta gäller speciellt vid central samordning. Tryckknappar monteras på en liten arm på stolpen så att cyklistens framdäck inte hamnar i körbanan.
Om ständig anmälan inte är möjlig:
Indikeringslampan skall synas minst 270 grader runt lådan
Där det är möjligt skall automatisk detektering ske med hjälp av slingor eller radar
Överanmälan och förlängning från parallell gångsignal skall finnas under hela dygnet.
Överanmälan och förlängning från parallell fordonssignal skall normalt finnas under hela dygnet.
Tidsättning
Beroendefunktion bör finnas. Det innebär att cyklister får grönt samtidigt eller tidigare än parallell bilsignal.
Cyklister ges normalt grönt över hela gatan (utan slussning) beroende på kort utrymningstid samt att det ofta är svårt att få plats med cyklister på en mittrefug.
Cykelvarning för fordonsförare
Dynamisk cykelvarning för fordonsförare
Eftersom sekundärlykta för cyklister inte används i Göteborg så används i lämpliga fall variabla meddelandeskyltar med cykelsymbol. Dessa uppmärksammar fordonsföraren på att cyklisten har grönt, se bild ovan.