4F Återställande av mark

Schaktåterställning

Vid återställning av schakter ska följande beaktas.

1. Vid återställning av schakt ska kvarvarande asfalt rensågas med t.ex. diamantklinga. Trissa på grävmaskin är förbjudet att använda. Sågningen ska utföras genom hela asfaltlagret ner till gruset.

2. Rensågning av kanter ska ske minst 0,5 m utanför schaktöppningen. Om asfalten lokalt har spruckit upp utanför schaktöppningen ska rensågning ske utanför den uppspruckna ytan.

3. Rensågning ska ske i raka linjer. Detta innebär att en handhållen såg inte är lämplig att använda. Huvudprincipen är att återställning av schakter ska utföras som en rektangel.

4. Om det blir mindre än 0,5 m av den gamla asfalten kvar mot kantsten, annan fast anläggning eller gammal asfaltskarv, ska asfalten rivas och återställas hela mellanrummet. Detta gäller både råkantsten och betongkantsten.

5. Skarvar får inte hamna i hjulspåren. I så fall ska ytterligare en bit asfalt rivas.

6. Utgör schaktreparationsbredden mer än 50 % av körbane-, körfälts-, gångbane-, cykelbanebredd eller refug ska hela bredden beläggas.

7. Vid gångbanor eller refuger som är smalare än 1,5 m ska hela bredden beläggas.

8. Skarvar får inte utföras genom betäckningar.

9. I asfaltytor ska befintliga fasta betäckningar bytas mot flytande.

10. Vid återställning av kantsten i gathörn ska tillgänglighetsanpassning utföras enligt Teknisk Handbok Standardritning - 4510

11. Återställning av asfalt ska ha följande tjocklek
-        140 mm (3 lager) i det trafikintensiva vägnätet, industrigator och busshållplatser
-        80 mm (2 lager) övriga körbanor
-        45 mm (l lager) på gång- och cykelbanor

Ovanstående gäller även om befintlig asfalt har annan tjocklek.

För att erhålla rätt packningsgrad ska körbanor beläggas i 3 respektive 2 lager med packning av varje lager.

12. Försegling ska utföras med en 35 mm bred och rak remsa av varmbitumen 160/220. Dock ej i övergångsställen och GC-banor. Försegling ska utföras i samband med beläggningen, dvs medan asfalten fortfarande är varm.

13. Mer detaljerade anvisningar om beläggning finns i Bestämmelser för arbete inom gatu- och spårområde i Göteborg (Blå Boken).  

14. Vid återställning av grusvägar ska bärlager utföras av krossmaterial 0-40 mm som packas. Slitlager ska utföras av 50 mm krossmaterial 0-18 mm som packas. Ingen makadam i ytan!

15. Schaktåterställningen ska läggas in med bilaga A i Nystart när den är helt klar, dvs. kantstenjustering, grässådd, beläggning, försegling, linjemålning, borttagning av avstängningsmaterial mm. Detta ska ske inom en månad efter sista datum i Nystart.

16. Trafikkontorets schaktkontrollant ska kontaktas om

-        Anslutande asfalt är av dålig kvalitet. Schaktkontrollanten kan då tilläggsbeställa rivning och nyläggning av asfalt.

-        Andra tilläggsarbeten kan behöva utföras, t.ex. kanstensjustering.

-        Beläggningen är större än 200m2.

-        Det råder någon tveksamhet om utförandet.



Senast uppdaterad 2016-10-13