Arkivversion 2021:1
Foto: Jonas Andersson

Resmönster beskriver hur invånarna i regionen reser till, från och inom Göteborg.
Materialet baseras på tidigare resvaneundersökningar och andra kompletterande datakällor. Bland annat besvaras frågor om reslängder för en resa till fots, geografiska relationer för cykelresor och genhetskvoter för olika områden i staden.

Resmönster per delområde

Resmönstret för 21 delområden i Göteborg har analyserats och sammanfattats i ett faktablad för varje område. Bladen visar färdmedelsfördelning, typisk längd på resor för respektive färdmedel och ärende för korta bilresor. Analyserna baseras på Resvaneundersökningarna från 2011 och 2014 och representerar ett ungefärligt nuläge.

Delområdena är baserade på tidigare stadsdelsnämndindelning då områdena är relativt homogena och har tillräckligt stort dataunderlag. Vissa av områdena har snarlika resmönster till exempel har Askim och Torslanda hög andel bilresor och låg andel kollektivresor. Motsatsen gäller för Biskopsgården och Bergsjön. För de mer centrala delarna av staden så som Majorna och Linné ser man att gång- och cykelandelen är betydande. Färdmedelsfördelningen för respektive område påverkar den typiska reslängden för respektive område där mer gång och cykel ger upphov till en kortare typisk resa, det vill säga fler kortare resor och färre långa resor för området.

Resmönster till fots och med cykel

Längd, resrelationer och ärenden för resor till fots och med cykel har analyserats med hjälp av Resvaneundersökningar från 2011, 2014 och 2017. Statistiken presenteras för 21 geografiska delområden i Göteborg, vilket motsvarar de tidigare stadsdelsnämnderna, och sammanställs i faktabladen till höger på sidan. Vidare finns två faktablad som visar verklig hastighet och genhetskvot för respektive delområde och färdmedel.

Dokument
  • Genhet

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_6_Genhet_2018-10.pdf

  • Hastighet

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_9_Hastighet_2018-10.pdf

  • Hur långt cyklar Göteborgaren

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_10_Hur-langt-cyklar-Goteborgaren_2018-10.pdf

  • Hur långt går Göteborgaren

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_11_Hur-langt-gar-Goteborgaren_2018-10.pdf

  • Resmönster Askim

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_107_Resmonster-Askim_2017-10.pdf

  • Resmönster Backa

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_108_Resmonster-Backa_2017-10.pdf

  • Resmönster Bergsjön

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_109_Resmonster-Bergsjon_2017-10.pdf

  • Resmönster Biskopsgården

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_110_Resmonster-Biskopsgarden_2017-10.pdf

  • Resmönster Centrum

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_111_Resmonster-Centrum_2017-10.pdf

  • Resmönster Frölunda

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_112_Resmonster-Frolunda_2017-10.pdf

  • Resmönster Gunnared

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_113_Resmonster-Gunnared_2017-10.pdf

  • Resmönster Härlanda

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_114_Resmonster-Harlanda_2017-10.pdf

  • Resmönster Högsbo

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_115_Resmonster-Hogsbo_2017-10.pdf

  • Resmönster Kortedala

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_116_Resmonster-Kortedala_2017-10.pdf

  • Resmönster Kärra rödbo

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_117_Resmonster-Karra-rodbo_2017-10.pdf

  • Resmönster Linné

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_118_Resmonster-Linne_2017-10.pdf

  • Resmönster Lundby

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_119_Resmonster-Lundby_2017-10.pdf

  • Resmönster Lärjedalen

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_120_Resmonster-Larjedalen_2017-10.pdf

  • Resmönster Majorna

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_121_Resmonster-Majorna_2017-10.pdf

  • Resmönster Skärgården

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_122_Resmonster-Skargarden_2017-10.pdf

  • Resmönster Torslanda

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_123_Resmonster-Torslanda_2017-10.pdf

  • Resmönster Tuve-Säve

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_124_Resmonster-Tuve-save_2017-10.pdf

  • Resmönster Tynnered

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_125_Resmonster-Tynnered_2017-10.pdf

  • Resmönster Älvsborg

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_126_Resmonster-Alvsborg_2017-10.pdf

  • Resmönster Örgryte

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1D_127_Resmonster-Orgryte_2017-10.pdf

  • Start- och målmatris med cykel

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_17_Start-och-malmatris-med-cykel__2018-10.pdf

  • Start- och målmatris till fots

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_18_Start-och-malmatris-till-fots_2018-10.pdf

  • Ärenden med cykel

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_23_Arenden-med-cykel_2018-10.pdf

  • Ärenden till fots

    https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2021-1/wp-content/uploads/1E_24_Arenden-till-fots_2018-10.pdf