Foto: Jonas Andersson
Vid utrymmesplanering och utformning av körbanor
- ska utgångspunkt tas från anvisningarna i detta avsnitt och avsnitt 3C Sektion, utrymme samt i tillämpliga delar från VGU
- ska utredning göras och hänsyn tas till omgivningarnas och den specifika platsens/gatans förutsättningar och behov samt gatunätets funktioner. Analys av hela gaturummet utifrån livsrumsmodellen (se avsnitt 2AN Livsrumsmodellen, TRAST, VGU) kan behöva göras.
- ska framtida trafikflöden beaktas
- ska lösningar avpassas till avsedd trafikering och dimensionerande fordon
- ska man utgå från referenshastigheterna (VR) 30, 40 och 60 km/h i första hand
- ska utrymme säkerställas för att stora fordon för renhållning, distribution, drift och underhåll skall kunna komma fram på gator och vända vid återvändsgator
Vid eventuella motstående anspråk/intressekonflikter ska särskild sammanvägning och bedömning göras. Kontakta i första hand trafikkontorets utformningsansvariga, se kompetens ”Trafikutformning” till höger på sidan.
Övrigt
- Generellt gäller att bland annat räddningsfordon, renhållningsfordon och vanlig distributionslastbil ska kunna nå gräns till kvartersmarksområde.
Enskilda fastigheter, byggnader och entréer inom kvartersmarksområde nås i första hand via fastighetsmark/kvartersmark. Gäller särskilt vid nyplanering och större ombyggnader. Se vidare avsnitt om dimensionerande fordon. Se även 3CD2 Dimensionerande fordon, begrepp