Foto: Jonas Andersson
Totalt utrymmesbehov vid körbana
I samband med körbanor på allmän gatumark
- ska utrymme för själva körbanan finnas, som regel med plats för ett eller ibland flera körfält i vardera riktning
- ska utrymme för utrustning som vägmärken, belysningsstolpar, ev. träd, ev. elskåp etc finnas. Se vidare bland annat kapitel 3MA1 Trädplacering i gatumiljö/trafikmiljö, 3GA5 Planeringsstöd
- ska utrymme för hinderfri bredd/fritt avstånd mellan körbana och utrustning/fasta hinder finnas, se avsnitt 3CH1 Hinderfri bredd, 3CH1.3 Hinderfri bredd – körbana
- ska utrymme för avskiljning/skiljeremsor till andra trafikslag finnas (vissa blandtrafikområden undantagna), se avsnitt 3CG Separering, avskiljning, remsor med underliggande kapitel.
- behöver ofta utrymme för kollektivtrafikhållplatser finnas
- behöver ofta utrymme för lastning/lossning och viss angöring finnas
- behöver ibland utrymme för separata kollektivtrafikfält finnas, se avsnitt 3CE Spårbana och busskörfält
- kan utrymme för parkering finnas, se avsnitt 3D Parkering, angöring och vändning
Detta gäller särskilt i nyplanerings-/nybyggnadsfall men även vid större ombyggnader. I vissa miljöer, t ex i befintliga trånga snitt, kan alla kriterier vara svåra att uppnå.
Bredd körbana
Bredd och utrymmesbehov för körbana på allmänna gator fås bland annat av Tabell Utrymmesdimensionering körbana. Tabellen är ett dimensioneringsstöd för att underlätta sektionsarbetet och framtagen för att stadens körbanor ska få likartade utrymmesstandarder och bredder vid likartade situationer, behov och sammanhang. Måtten i tabellen avser enbart själva körbanan.
Observera:
- Minsta normalavstånd mellan en refugs kantsten och körbanans kantsten ska vara 3,5 meter på raksträcka, för ett körfält. Detta gäller även vid avsmalning av två körfält ner till ett körfält, t ex förbi övergångsställe mm.
- Körbanebredder mellan 3,5 – 5,0 m ska inte utföras för dubbelriktad trafik om avsikten är att fordon i båda riktningar ska kunna köra och mötas samtidigt under båda fordonens färd.
- Utrymme behöver läggas till för stödremsa på gator och vägar med dike (utan kantsten).
Tänk på:
- Körbanemått och utrymmesstandarder i tabellen ovan har minskats över tid till förmån för andra funktioner och behov på allmän plats som t ex gång, cykel och vistelse. Därför är det extra viktigt att breddökningar görs i svängar och kurvor och att tillräckliga utrymmen ordnas för fri bredd till hinder, skiljeremsor, utrustning mm vid sidan av körbanan.