
Separering
Separeringsgraden har betydelse för gång- och cykeltrafikanternas säkerhet, trygghet och komfort. Vid nybyggnad bör separering mellan gående och cyklister eftersträvas med hänsyn till främst barn, äldre och personer med funktionsnedsättningar. Separering bör helst ske med en 0,5-2,0 meter bred yta med avvikande material, så som exempelvis träd, gräs eller plattor. Vid trånga sektioner bör en grund ränndal (cirka 0,25 meter bred) separera gående och cyklister. Denna lösning är framtagen i samråd med intresseorganisationer som arbetar för pensionärers och personer med funktionsnedsättningars rättigheter. Endast i speciella fall kan separering med en vit målad linje accepteras. Utred därför noga vad det finns för möjligheter till separering som ger tydliga riktlinjer för såväl fotgängare och cyklister.
Vid samtliga separationer skall gång- respektive cykelbana utmärkas med gång- respektive cykelsymboler. Läs mer om detta under Vägmärken och vägmarkering/Vägmarkering.
Här nedan följer två tabeller
- lämplig separering av cyklister från bil
- lämplig separering av gående från bil
För mer information kring separering mellan biltrafik och oskyddade trafikanter hänvisas till avsnitt Korsningar.
Lämplig separering av cyklister från bil
Skyltad hastighet
|
Normal standard
|
Mindre god standard
|
70 eller mer
|
Avskild cykelbana (med körbaneräcke minst 0,5 m från cykelbana, bred (större än eller lika med 2,0 m) skiljeremsa e.d).
|
Cykelbana i gångbanenivå med 0,5-1 m bred plattsatt skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken.
|
60
|
Cykelbana i gångbanenivå med 1 m bred skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken.
|
Cykelbana i gångbanenivå med 0,5 m bred plattsatt skyddsremsa mot biltrafiken.
|
50
|
Cykelbana i gångbanenivå med 0,5 m bred plattsatt skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken. I lokalgatenätet samt vid bilflöden >300 bilar/dimensionerande timme (dH)
|
<300 bilar/dimensionerande timme (dH). Blandtrafik där biltrafiken är fartsäkrad med fysiska farthinder till max 30 km/h
|
40
|
Cykelbana i gångbanenivå med 0,5 m bred plattsatt skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken: Bilflöde >500 bilar/dH, samt i lokalnätet.
|
Blandtrafik vid bilflöden <100 bilar/dH. Biltrafiken fartsäkrad med fysiska farthinder till max 30 km/h.
|
|
30
|
Blandtrafik. Biltrafiken fartsäkrad med fysiska farthinder till max 30 km/h.
|
Blandtrafik
|
Lämplig separering av gående från bil
Skyltad hastighet |
Normal standard |
Mindre god standard |
70 eller mer |
|
Gångbana utan avskiljning |
60 |
Gångbana |
|
50 |
Gångbana |
|
40 |
Gångbana |
|
30 |
Ingen separering till exempel gångfartsområde |
|
Separering mellan fotgängare och cyklister
Exempel på separeringsprinciper mellan cykel och fotgängare vid olika fotgängarflöden.
|
Fotgängarflöde per timma (maxtimma)
|
Nätklass
|
Färre än 10 |
10-99 |
100-499 |
Fler än 500 |
Pendlingscykelnät
|
Kombinerad gång- och cykelbana |
Avvikande material |
Skiljeremsa eller avvikande material |
Skiljeremsa |
Övergripande cykelnät
|
Kombinerad gång- och cykelbana |
Målad linje eller avvikande material |
Skiljeremsa eller avvikande material |
Skiljeremsa eller avvikande material |
Kommentar till tabellen: Avvikande material i skiljelinjen ska diskuteras med trafikkontorets projektledare och utformare. En skiljeremsa kan exempelvis utgöras av en grönremsa.