Separering

Separeringsgraden har betydelse för gång- och cykeltrafikanternas säkerhet, trygghet och komfort. Vid nybyggnad bör separering mellan gående och cyklister eftersträvas med hänsyn till främst barn, äldre och personer med funktionsnedsättningar. Separering bör helst ske med en 0,5-2,0 meter bred yta med avvikande material, så som exempelvis träd, gräs eller plattor. Vid trånga sektioner bör en grund ränndal (cirka 0,25 meter bred) separera gående och cyklister. Denna lösning är framtagen i samråd med intresseorganisationer som arbetar för pensionärers och personer med funktionsnedsättningars rättigheter. Endast i speciella fall kan separering med en vit målad linje accepteras. Utred därför noga vad det finns för möjligheter till separering som ger tydliga riktlinjer för såväl fotgängare och cyklister.

Vid samtliga separationer skall gång- respektive cykelbana utmärkas med gång- respektive cykelsymboler. Läs mer om detta under Vägmärken och vägmarkering/Vägmarkering.

Här nedan följer två tabeller

  • lämplig separering av cyklister från bil
  • lämplig separering av gående från bil

För mer information kring separering mellan biltrafik och oskyddade trafikanter hänvisas till avsnitt Korsningar.

Lämplig separering av cyklister från bil

Skyltad hastighet

Normal standard

Mindre god standard

70 eller mer

Avskild cykelbana (med körbaneräcke minst 0,5 m från cykelbana, bred (större än eller lika med 2,0 m) skiljeremsa e.d).

Cykelbana i gångbanenivå med 0,5-1 m bred plattsatt skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken.

60

Cykelbana i gångbanenivå med 1 m bred skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken.

 Cykelbana i gångbanenivå med 0,5 m bred plattsatt skyddsremsa mot biltrafiken.

50

Cykelbana i gångbanenivå med 0,5 m bred plattsatt skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken. I lokalgatenätet samt vid bilflöden >300 bilar/dimensionerande timme (dH)

<300 bilar/dimensionerande timme (dH). Blandtrafik där biltrafiken är fartsäkrad med fysiska farthinder till max 30 km/h

40

Cykelbana i gångbanenivå med 0,5 m bred plattsatt skyddsremsa inklusive kantsten mot biltrafiken: Bilflöde >500 bilar/dH, samt i lokalnätet.

Blandtrafik vid bilflöden <100 bilar/dH. Biltrafiken fartsäkrad med fysiska farthinder till max 30 km/h.

30

Blandtrafik. Biltrafiken fartsäkrad med fysiska farthinder till max 30 km/h.

 Blandtrafik

 

Lämplig separering av gående från bil

 Skyltad hastighet  Normal standard  Mindre god standard
 70 eller mer    Gångbana utan avskiljning
 60  Gångbana  
 50  Gångbana  
 40  Gångbana  
 30  Ingen separering till exempel gångfartsområde  


Separering mellan fotgängare och cyklister

Exempel på separeringsprinciper mellan cykel och fotgängare vid olika fotgängarflöden.

  Fotgängarflöde per timma (maxtimma)
 Nätklass 
Färre än 10 10-99 100-499 Fler än 500
 Pendlingscykelnät
Kombinerad gång- och cykelbana Avvikande material Skiljeremsa eller avvikande material Skiljeremsa
 Övergripande  cykelnät
Kombinerad gång- och cykelbana Målad linje eller avvikande material Skiljeremsa eller avvikande material Skiljeremsa eller avvikande material

Kommentar till tabellen: Avvikande material i skiljelinjen ska diskuteras med trafikkontorets projektledare och utformare. En skiljeremsa kan exempelvis utgöras av en grönremsa. 


 



Senast uppdaterad 2017-04-11