Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2023:2

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson

För att styra säkerhetsarbetet vid stadsmiljöförvaltningens anläggningar har två säkerhetsordningar upprättats, se [insert page=’2722′ display=’link’]. Syftet med säkerhetsstyrningen är att de risker som verksamheten ger upphov till, inklusive risker hos anlitade entreprenörer, ska kunna hanteras på ett betryggande sätt. Säkerhetsordning/säkerhetsstyrning är kravställd utifrån lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg och Transportstyrelsens föreskrifter.

Kollektivtrafikkörfält i gata

I tidiga planerande skeden av gator med separata kollektivtrafikkörfält, utgår man från måtten i figurerna nedan för kollektivtrafikfältet. Detta gäller både vid nyplanering och vid större ombyggnader. Vid detaljprojektering – se gällande banstandard (länk).

För utrymmesplanering av bilkörbanor vid sidan av kollektivtrafikfältet – se avsnitt [insert page=’7995′ display=’link’], 3CD1 Utrymme, bredd3CD2 Dimensionerande fordon, begrepp
För utrymmesplanering för banor och ytor för övriga trafikslag i gatusnittet – se vidare i kapitel [insert page=’7991′ display=’link’] med underkapitel.

Spårvägskörfält

 

Kombinerade spårvägs- och busskörfält

Utrymmesdimensionering buss

Generella anvisningar om vilka typfordon som är dimensionerande på olika typer av gator kan utläsas av tabell Utrymmesdimensionering körbana. Anpassningar till specifika förhållanden kan behöva ske, te x på gator och i korsningar i anslutning till kollektivtrafikanläggningar som regelmässigt trafikeras av typfordon Bb (boggiebuss) eller större. Många expressbussar i kollektivtrafiken samt långfärdsbussar har boggie.

Se även 3CD2 Dimensionerande fordon, begrepp