Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2022:2

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson

Remsor utformas på olika sätt beroende på funktion, situation, behov och plats.

Remsor och utrymmen mellan olika trafikslag fungerar oftast kombinerat som bland annat:

  • avskiljning/separering
  • utrymme för utrustning, vägmärken, belysningsstolpar, möblering, träd, hållplats, väntyta vid övergångsställe etc inklusive hinderfritt utrymme mellan bana och utrustning/hinder

Ytskikt i skiljeremsa / utrustningsremsa

  • Skiljeremsor upp till 1 m bredd hårdgörs i normalfallet.
  • Skiljeremsor på 1-2 m bredd hårdgörs oftast.
    Beroende på plats kan sådana remsor ibland ev. vara plantering (dock ej gräs) där det är lämpligt och går att sköta på ett bra sätt. Se även 3MA1.1 Träd placering – planteringsstöd, utrymme, 12TA1.5 Utformning för att underlätta skötsel.  (Samråd angående ev. vegetation ska ske med PoNF.)
  • På många ställen i staden används betongplattor/betongmarksten eller asfalt i remsor. Släta och jämna ytskiktsmaterial ska användas där remsan möbleras eller regelmässigt används av gående.
  • Inom vallgraven, stenstaden och övriga kulturhistoriskt intressanta områden används i första hand gatsten i skiljeremsa. Se vidare ”Stadens golv”. Ska remsan möbleras för gående/cyklister eller regelmässigt användas av gående/cyklister behövs oftast slätare material än vanlig smågatsten/storgatsten väljas för att ytan ska bli användbar. Exempel på slätare material i detta sammanhang är krysshamrad smågatsten och granitplattor (storlek max 30×30 cm av hållbarhetsskäl).
  • Gräsyta/ev. ängsyta kan övervägas vid långa remsor som är mer än 2 m breda och där det i övrigt är lämpligt samt slitaget är lågt. Driftaspekterna är viktiga att ta hänsyn till innan gräsyta väljs (gräsytor är skötselintensiva, kostnadsdrivande).
  • Grus används enbart i särskilda fall. Exempel kan vara vid befintlig trädrad vars förutsättningar för syre och vatten behöver förbättras i kombination med ringa antal gående på remsan. Eventuell användning av grus i samband med träd /vegetation ska samrådas med PoNF.

Bra att veta:
En skiljeremsa är ofta över 0,5 m bred och därmed bredare än en skiljelinje. För ytskikt i skiljelinje, se avsnitt 3CG2 Separering, avskiljning gång – cykel.