Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2022:1

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson
  • Armaturer ska vara godkända av trafikkontorets planeringsledare för belysning enligt kompetens ”Belysning” till höger på sidan.
  • Alla armaturer ska vara LED armaturer
  • Belysningsstyrka ska överdimensioneras med ca 20-30% för att kunna justeras vid drifttagande.
  • Alla armaturer ska eftersträva kraven för cirkulärekonomi
  • Alla armaturer ska som lägst ha en kapslingsklass på IP65-klass
  • Armaturen ska levereras med Zhaga eller Nema sockel.
  • Nema sockeln ska vara kopplad enligt ANSI C136.41och mjukvara Dali D9
  • Zhaga sockel ska vara InterActCity (IAC) kompatibla
  • Vid projektering av styrenheter IAC ska beställningssträng enligt nedan användas

Beställningssträng: LCC7852/00 CT Node Zhaga DC EU4VF LG LW10 Gothenburg

   LG= Ljusgrå

Beställningssträng: LCC7852/00 CT Node Zhaga DC EU4VF DG LW10 Gothenburg

         DG= Mörkgrå.

  • Alla armaturer och styrenheter ska kvalitetssäkras enligt dokumentet ”Rapporteringsunderlag belysning” som finns till höger på sidan.
  • Armaturernas kommunikation ska säkerställas med områdets funktionsentreprenör för belysning före övertagandebesiktning, se dokument ”Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer” avsnitt 1.05 till höger på sidan.
  • Armaturer ska installeras enligt L1-L2-L3-L1-L2-L3 osv
  • Armaturer som ska monteras på kontaktledningsstolpe där stolpen är ansluten till spårvägens minusledare ska vara i klass II utförande, detta gäller även för säkringslåda som monteras på samma mast.
  • Armaturers skruvar ska vara infettade med väderbeständigt fett och anpassat till armaturens metallkvalité
  • Armaturens färg ska vara ljusgrå (typ Ral7030/NCS 4502/Y) eller närliggande färger, avvikelser ska tydligt framgå och godkännas av trafikkontorets planeringsledare för belysning enligt kompetens ”Belysning” till höger på sidan.
  • Lyktledning ska alltid bytas vid byte av armatur. (Se även avsnitt kablar och kabelskydd). Klass II lyktledning ska var 2 ledare ej jord.
  • Armaturer som bedöms vara möjliga att återanvända ska demonteras.

Bedömning görs av trafikkontorets byggledare för funktionsentreprenad  belysning som även anvisar plats

 

Övriga specifikationer på LED armaturer

  • Färgtemperatur 3000 Kelvin +-200Kelvin. Färgat ljus eller RGB variationer ska användas mycket restriktivt och bara efter godkännande av trafikkontorets planeringsledare belysning, se kompetens ”Belysning till höger på sidan
  • Färgåtergivnings index får ej understiga Ra 70
  • Bortfallet på don eller LED panel får ej understiga L90F10 vid ta 25˚C vid 100 000 timmar
  • Driver ska vara placerade i armaturen och vara IAC kompatibelt.

Avvikelser ska godkännas av trafikkontorets planeringsledare belysning, se kompetens ”Belysning” till höger på sidan.