Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2022:1

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson

Beläggningsskador på busshållplatser och bussterminaler är vanligt förekommande i de flesta kommuner. Detta visar sig vanligen i form av kraftig spårbildning. Spårbildningen är ej orsakad av nötning (dubbdäcksslitage) utan består av deformationer i beläggningslager och obundna underliggande lager. Deformationsspår bildas särskilt under varma sommardagar. Genom värmen sänks viskositeten på bindemedlet vilket gör asfaltbetongen instabil. Detta gäller i första hand gamla busshållplatser, vilka har slitlager av typen ABT med litet steninnehåll och AG som bundet bärlager.

På busshållplatser är det dessutom vanligt med ytskador på grund av olje- och bränslespill från bussar. Olje- och bränslespill löser upp asfaltbetongens bindemedel, stenen släpper och potthål uppstår. Detta problem finner man främst på bussterminaler där bussar står stilla under längre tid.

Spår i busshållplats påverkar såväl bussförare som passagerare negativt. Spårbildningen ger dels ökad snubbelrisk dels risk för nedskvättning i samband med regn. Dessutom försämras snöröjningen genom att plogskäret rider på spårbildningens ryggar och därmed lämnar kvar is och snö till nackdel för såväl förare som gående.

För hållplatslägen med frekvent busstrafik placerade i lutning bör man eftersträva hög friktion så att stopp och start underlättas.

Busshållplatser kan utformas och dimensioneras så att inte ovanstående olägenheter uppstår. Bussarnas hjullaster och lufttryck klaras genom att asfaltbundet bärlager och slitlager av skelettyp väljs eller att dessa ersätts helt eller delvis av cementbundna lager. Cement- eller bitumenbundna lager eller en kombination av dessa avgörs av antalet bussar som trafikerar respektive hållplats. För att klara beständighet mot olje- och kemikaliespill på bussterminaler är cementbaserade alternativ enda lösningen.

Målet är att uppnå samma underhållscykel på busshållplatser och bussterminaler som på intilliggande beläggningsytor.