Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2021:2

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Asbjörn Hanssen

Ramp bör finnas som alternativ till trappor för barnvagnar, rullstolar och rollatorer. I teknisk handbok delas området ramp in i tre delområden:

  • Kortare utjämning mellan gångytor
  • Ramp i anslutning till byggnad
  • Ramp som alternativ väg till trappa på allmän plats

Utjämning mellan gångytor

Platser mellan två olika gångytor ska utformas så att de inte medför hinder för personer med nedsatt rörelseförmåga. Detta kan vara aktuellt vid mindre nivåskillnader ≤12 cm och utjämningen till 0-nivå bör inte ha större lutning än 1:12. Exempel på platser där utjämning är aktuellt är vid övergångsställen, parkeringsplatser för rörelsehindrade, platser för på- och avstigning.

Ramp i anslutning till byggnad

Vid nivåskillnad mellan fastighet och gångbana ligger det i första hand på fastighetsägaren att lösa tillgängligheten till entréer inom den egna fastigheten.

Endast i undantagsfall kan det bli aktuellt att utjämna nivåskillnaden till entrén med ramp på gatumark. Vid utformning av ramp ställs höga krav på utformning så att den inte utgör ett hinder och att den passar in i gatumiljön. Förslag till ramp ska godkännas av trafikkontoret och avtal ska upprättas.

Framför entrédörren bör det finnas plats för att vända en eldriven rullstol för begränsad utomhusanvändning. Finns det en nedåtgående trappa bör vändytan ökas med 40 cm. Se skiss nedan.

  • Rampen bör luta högst 5%.
  • Rampen bör ha en höjdskillnad på högst 0,5 meter mellan minst vilplan.
  • Vilplanen bör vara minst 2 meter långa och luta högst 2%.
  • Fri bredd bör vara 1,5 meter.
  • Rampen bör förses med räcken / ledstänger på båda sidor (Läs mer om utformning Stadens möbler – Riktlinjer för val och placering av möbler)
  • Bör ha ett minst 4 cm högt avåkningsskydd alternativt underliggare på räcket om det finns höjdskillnader mot omgivningen

Läs mer i ”Ramper – Råd och riktlinjer” som beskriver utformningen av ramper till publika lokaler

Gångväg som alternativ till trappa på allmän plats

Genom god planering kan tydliga och användbara miljöer skapas. Långa omvägar och serpentinformade rampsystem ska undvikas.

På platser där det är nödvändigt att hantera stora höjdskillnader kan längslutningen för gångbanan tillåtas hålla mindre god standard.  se 3KB Längslutning. Räcke kan då vara aktuellt för att hindra fall vid nivåskillnader.

På vissa platser kan förutsättningarna medföra att ännu kraftigare lutningar kan vara nödvändiga. För detta krävs särskild utredning och godkännande från ansvarig utformare på trafikkontoret.