Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2021:2

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson

Inverkan av spårvägslast på bro ska beräknas på grundval av i denna bestämmelse angivna laster. Varje konstruktionsdel ska beräknas för den last som ger ogynnsammast inverkan.

Dynamisk inverkan adderas i vissa fall enligt 12HA1.5 Lastens inverkan i vertikal led.

Bro avsedd för både spårvagnar och vägtrafik (inklusive kollektivtrafik med buss) ska dessutom beräknas för inverkan av:

  • trafiklast enligt Trafikverkets gällande infrastrukturverk, Brobyggnad
  • ”Transportstyrtelsens föreskrifter (TSFS 2018:57) och allmänna råd om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder”

Samtidig inverkan av spårvagnslast och vägtrafiklast ska även kunna förutsättas.
Varje konstruktionsdel dimensioneras för det lastalternativ som ger ogynnsammast inverkan.

Det som anges i ”Spårvägslast 2012” under kap 12HA1 Broar för spårbunden trafik beträffande bro, gäller även i tillämpliga delar för andra typer av konstruktioner som utsätts för påverkan av trafik.

Placering i tvärled samt antal av fordonsfiler och/eller spårvagnsspår anges i objektspecifik teknisk beskrivning bro.

Om inte annat anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen ska dock två spår förutsättas, varvid spårvagnslast SPV1 alternativt SPV2 kan belasta båda spåren.