Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2020:1
Foto: Magnus Vennersten

Vid planering och utformning av cykelbanor

  • ska utredning göras och hänsyn tas till omgivningarnas och den specifika platsens/gatans förutsättningar och behov samt gatunätets funktioner
  • ska god trafiksäkerhet för både cyklister och övriga oskyddade trafikanter runt om eftersträvas
  • ska goda siktförhållanden eftersträvas
  • ska hög och jämn standard eftersträvas
  • ska sidbyten eller avbrott längs sträcka undvikas
  • ska god framkomlighet och trygghet för cyklister eftersträvas
  • ska nya länkar kopplas ihop med övrigt cykelbanenät och gator där cykling är tillåten
  • ska pendlingscykelnätet prioriteras och högre standard eftersträvas jämfört med det övergripande cykelnätet
  • ska tillräckliga magasin finnas för väntande cyklister vid trafiksignal
  • ska någon form av avskiljning mellan gångbanor och cykelbanor eftersträvas för övergripande cykelnät och pendelcykelnät
  • ska mjuk linjeföring tillämpas där så är möjligt och lämpligt med hänsyn till trafiksäkerhet, sammanhang och situation
  • ska cykling till stora/viktiga målpunkter möjliggöras
  • ska cykelbanor ska ha god belysning för att kunna användas året om av så många som möjligt
  • bör cykelbanor ha minst lika hög standard som parallella bilgator vad gäller lutningar med mera för att undvika att cyklister använder körbanorna istället för cykelbanorna

Vid eventuella motstående anspråk/intressekonflikter ska särskild sammanvägning och bedömning göras. Kontakta i första hand trafikkontorets utformningsansvariga, se kompetens ”Trafikutformning” till höger på sidan.

Övrigt

  • Ytskikt mm på cykelbanor, överfarter – se 3LA2 Ytskikt i banor mm
  • Kantstöd vid cykelbanor – se 3LB Kantstöd
  • I första hand används symboler i istället för vägmärken för att märka ut gång- och cykelbanor – se vidare 3OA Vägmärken och 3OE Vägmarkering
  • Användning av mittlinje respektive cykelsymboler – se vidare 3OE Vägmarkering samt 3CG2 Separering, avskiljning gående – cyklister
  • Vägvisning för cykel – se 3OC2 Vägvisningsplan för cyklister, 3OC2.1 Vägvisning för cyklister och 3OB Skyltsättning
  • Moped klass 2 ska enligt lagstiftning köra på cykelbana om sådan finns och får även köra på cykelfält och busskörfält om det ligger till höger i färdriktningen. Moped klass 1 får varken köra på cykelbana eller cykelfält. Eftersom mopeder på gång- och cykelbanor i vissa fall kan skapa otrygghet /problem, kan det ibland vara lämpligt att reglera bort moped klass 2 från cykelbana. För det krävs lokal trafikföreskrift samt utmärkning med vägmärke ”Påbjuden gång- och cykelbana” och tilläggsskylt med text ”Ej moped”. En förutsättning för sådan reglering är att det ska finnas annan trafiksäker väg att ta för mopedister.