Fördelning av axellaster av spårvagn
För spridning av axellaster genom räler, sliprar och ballast se SS-EN 1991-2, 6.3.6.
Dynamisk inverkan
Dynamikkoefficient beaktas vid vertikal lastpåverkan av spårvagnslast enligt 12HA1.2 Spårvagnslast SPV 1 och 12HA1.3 Spårvagnslast SPV 2 samt arbetståg enligt 12HA1.4 Arbetståg. Koefficienten beräknas enligt SS-EN 1991-2, 6.4.5.2. Dynamikfaktor Φ2 får tillämpas för broar på alla banor.
Utmattning
Spårvagn
Utmattningskontroll utförs enligt SS-EN 1991-2 för järnvägsbroar. Med ändring av SS-EN 1991-2, 6.9 (2) och (3) ska utvärdering för utmattning göras för två trafiksammansättningar av spårvagnslast SPV 2 (12HA1.3):
Fall 1. Tågsammansättning SPV 2 med en vagn
- Tågets massa är 60 ton
- Antal tåg per dygn = 1142
- Trafikvolym = 25∙106 ton per år
Fall 2: Tågsammansättning SPV 2 med två vagnar
- Fast avstånd 8,4 m mellan vagnarna.
- Tågets massa är 120 ton
- Antal tåg per dygn = 571
- Trafikvolym = 25∙106 ton per år
Om inte annat anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen ska det antas att bron passeras av ett årligt tonnage av 25∙106 ton på varje spår.
Om inte annat anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen ska utmattningslasten belasta ett spår i taget.
Utmattningslast beräknas med dynamisk faktor och exklusive faktorn α.
Kontroll av utmattning för stålkonstruktioner ska utföras med delskadehypotes enligt SS-EN 1993-1-9, Annex A.
Kontroll av utmattning för betongkonstruktioner ska utföras med delskadehypotes enligt
SS-EN 1992-1-1 och SS-EN 1992-2. Förenklad metod för verifiering av järnvägsbroar i SS-EN 1992-2, Bilaga NN är inte tillämpbar.
Vägtrafik
Trafikkategori vid bestämning av antalet Nobs anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen
Förutsättningar för tillfällig bro bestäms i varje särskilt fall av trafikkontoret och anges i den objektspecifika redogörelsen för förutsättningar och metoder för dimensionering.