Foto: Jonas Andersson
Tillämpning av TRVK Väg
Förutsättningar
Klimatzon 1
ÅDT k = årsmedeldygnstrafik per körfält
Standardaxlar N ekv = 237.25 ÅDT totalt
Beräkningsanvisning: TRVK Väg
- om k = 0
- om A = 5%
- om B = 1,3
- om n = 20
GATA | Dim. Trafikbelastning | Tjocklek på terrass av materialtyp enl. TRVK Väg 4.3.1 | |||||||||
Trafik-klass/ TRVK Väg Standard axlar | Typ av yta och trafik-mängd enl. Tbv/bel | Material | 1 | 2 | 3 | 42) | 5 | 65) | Lättklinker | EPS | |
Lokalgata L4.5 | 1/max 0,5 x 106 | Lokalgata ÅDT k just <500 | Asfaltbetong, slitlager 3) | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Bundet bärlager, 1 lager 3) | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | |||
Bärlager, kross 0-40 | 128 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | |||
Försl.lager, kross 0-125 | – | 393 | 393 | 393 | 393 | 448 | 448 | 292 | |||
Geotextil, bruksklass 4 | – | – | – | X | X | X | X | – | |||
Armerad betongplatta | – | – | – | – | – | – | – | 100 | |||
SUMMA | 200 | 545 | 545 | 545 | 545 | 600 | 600 | 645 | |||
Lokalgata L3 | 1/max 0,5 x 106 | Lokalgata ÅDT k just <500 | Asfaltbetong, slitlager 3) | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Bundet bärlager, 1 lager 3) | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | |||
Bärlager, kross 0-40 | 136 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | |||
Försl.lager, kross 0-125 | – | 401 | 401 | 401 | 401 | 456 | 456 | 401 | |||
Geotextil, bruksklass 4 | – | – | – | X | X | X | X | – | |||
Armerad betongplatta | – | – | – | – | – | – | – | 100 | |||
SUMMA | 200 | 545 | 545 | 545 | 545 | 600 | 600 | 645 | |||
P-Plats P. Uppstfält dim. Som intilliggande körbana eller enl. överenskommelse. | 1/max 0,5 x 106 | Parkeringsplats | Asfaltbetong, slitlager 3) | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Bärlager, kross 0-40 | 155 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | |||
Försl.lager, kross 0-125 | – | 420 | 420 | 420 | 420 | 475 | 475 | 420 | |||
Geotextil, bruksklass 4 | – | – | – | X | X | X | X | – | |||
Armerad betongplatta | – | – | – | – | – | – | – | 100 | |||
SUMMA | 200 | 545 | 545 | 545 | 545 | 600 | 600 | 645 | |||
GC och G separat med enstaka fordon med axellast <8 ton. | GC | GC-väg | Asfaltbetong, slitlager 3) | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Bärlager, kross 0-40 | 155 | 255 | 255 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | |||
Försl.lager, kross 0-125 | – | – | – | 275 | 375 | 475 | 375 | 420 | |||
Geotextil, bruksklass 4 | – | – | – | X | X | X | X | – | |||
Armerad betongplatta | – | – | – | – | – | – | – | 100 | |||
SUMMA | 200 | 300 | 300 | 400 | 500 | 600 | 500 | 645 | |||
Lokalväg med grusöverbyggnad GÖ | 1 | Grusslitlager | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Bärlager, kross 0-40 | 150 | 250 | 250 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
Försl.lager, kross 0-125 | – | – | – | 350 | 350 | 450 | 450 | 350 | |||
Geotextil, bruksklass 4 | – | – | – | X | X | X | X | – | |||
Armerad betongplatta | – | – | – | – | – | – | – | 100 | |||
SUMMA | 200 | 300 | 300 | 500 | 500 | 600 | 600 | 600 |
3) Krav enligt 13PA1 TBv/bel, Teknisk Beskrivning Väg/Beläggning – Funktionella egenskaper
4) inkl lera med cuk = >25 kPa
5) Kolumn 6 enbart avsedd att användas för terrass av material Le med cuk = 10-25 kPa
—– = gräns mellan 1:a och 2:a skedet.