Generellt ska gällande regelverk för skyltsättning användas. Här finns Göteborgs tillämpning av regler och föreskrifter gällande skyltsättning. Länkar till det allmänna regelverket finns till höger.
Storlek
- Vägmärkesstorlek, se TSFS 2019:74 och ”Handbok Vägmärken” 2009:15
- Textstorlek, se TSFS 2010:172 och TSFS 2019:74
Textsnitt
Här nedan följer regler som gäller för Göteborg vad det gäller teckenstorlek m.m. Stäm dock alltid av med trafikregleringsansvarig på trafikkontoret.
Lokaliseringsmärken
Generella regler, se TSFS 2010:172 och TSFS 2019:74
Platser med ”nattförbud” | Motiv |
Gator i centrala stan, vid torg, vid vårdcentraler och andra platser med stor del okända trafikanter | Okända trafikanter har svårt att ta till sig information om väghållningsregleringar som gäller dagtid. En stor del av dessa felparkerar i god tro. Trots att vissa p‑automater/platser är spärrade under förbudstiden har de svårt att ta till sig informationen, i vissa fall ringer de till och med och felanmäler biljettautomaten. |
Gator med stor andel affärer | En stor andel affärer utmed gatusträckan medför att andelen okända trafikanter ökar. Det gäller dock inte i samma omfattning för när-/servicebutiker, som inte har stor andel bilburna kunder. |
Genomfartsgator/huvudstråk med trafikflöden över ca 6 000 fordon/åmvd eller som har spårvagnstrafik som inte går i eget körfält. | Ur trafiksäkerhets- och framkomlighetssynpunkt är det bättre att renhålla genomfartsgator med längsgående parkering på nätterna. Det gäller framförallt gator med spårvagnstrafik i mitten. Mindre antal fordon och fotgängare i rörelse skapar en bättre och trafiksäkrare arbetsmiljö. Köbildning och fotgängare runt maskinerna skapar stressituationer, framförallt vid vinterväghållning där det ibland krävs backmanövrar. |
Gator med större busstråk s.k. ”tunga” busslinjer | Gator med busstrafik är viktiga att hålla rena framförallt ur vintersynpunkt. Möjligheterna att forsla undan snön, hacka bort is m.m. är klart större nattetid när inga bussar trafikerar. |
Gator i centrala industri- och kontorsområden | Litet P-behov under natten |
1) För karta över vad man kan räkna som stadsmiljö, se dokument Stadsmiljökarta.
2) Vid markbunden vägvisning i stadsmiljö > 2 körfält används 150 mm.
Körfältsvägvisare
- I körfältsvägvisare där enbart vägnummer eller endast pil förekommer används en storlek större än i övrig vägvisning. (Gäller inte 300 text)
- För flerfältsvägvisare i stadsmiljö används 200 mm.
Gång- och cykelvägvisning
Normalt väljs versal/gemen 60/44-text
Vägmärkestyp | Textstorlek (mm) | Antal tecken | ||
Stor | Normal | Liten | ||
Varning, förbud och påbud | 150/109100/73 | 100/7380/58 | 60/44 | 1 – 6 st 7 – |
P-förbud, stannaförbud och parkering | Se Parkeringshandboken under 2I Parkering. | 1 – 6 s t7 – |
Tilläggstavlans mått ska anpassas till huvudmärkets bredd. Bredden på tilläggstavlan får högst avvika 10 mm. Antal tilläggstavlor begränsas till tre st.
Vägvisning för gående bör anpassas så att även personer med nedsatt orienteringsförmåga kan nyttja den, vilket betyder att vägvisningen måste vara lättbegriplig, lättläst och ha kontrasterande färger. Se även 3GD Kontrastmarkering
I Göteborg tillämpas grön bottenfärg till vägvisning för gående och blå till vägvisning för cykel. Skyltmodellen ”Heden” används, se ritning 8505.
Bottenfärg
Se VGU – Exempelsamling. Vid sista vägvalet före riksvägar och primära länsvägar (numrerade vägar) används dock grön eller blå bottenfärg.
Reflextyp
Reflexmaterialet på vägmärken ska uppfylla krav enligt klass RA3B DIN 67520:2008.
I bruksskedet ska vägmärkens retroreflektion enligt standardgeometri inte understiga 1/3 av minimikravet för kulörernas grundvärden för material enligt relevant standard.
Temporära reflexmaterial ska vara tillåtna av trafikkontoret för användning.
Placering
Skyltstolpar bör inte placeras i gångytor. Om annan placering inte är möjlig bör den placeras så nära kanten/väggen som möjligt. Stolpar som synskadade personer riskerar att gå in i ska kontrastmarkeras, se vidare
Vägvisning 3GD Kontrastmarkering för gående placeras så att även personer i rullstol kan se den. Stolpar som placeras inom ett avstånd av 0,4 meter från cykelbana/gång- och cykelbana ska märkas ut, tex med reflexrör.
Höjd
Standardmärken
Mer information om märken placerade i skyltbåge se rubrik nedan. Höjden 2.20 m underkant skylt gäller alla standardvägmärken, dock inte märken för påbjuden körbana som är placerade i refuger utan markerat övergångsställe eller gångpassage. Dessa placeras vanligtvis på höjden 1,7 m.
Exempel:
Lokaliseringsmärken
Se Trafikverkets ”Handbok vägmärken” med undantag från nedanstående exempel.
Cykelvägvisare typ modell ”Heden” sätts alltid med 2,5 m underkant nedersta skylt.
Sidled
Standardmärken
Vägmärken ska placeras enligt tabell nedan. Uppstår situationer där det inte är möjligt ska ansvarig för skyltsättning på trafikkontoret rådfrågas. Observera att nedanstående mått mellan cykelbana och vägmärkesstolpe är låg standard för hinderfribredd, vilket räcker för vägmärken. Stolpar som synskadade riskerar att gå in i ska kontrastmarkeras, se mer under 3GD Kontrastmarkering
Lokaliseringsmärken
Se Trafikverkets ”Handbok vägmärken”. I trånga miljöer kan avståndet från vägmärkeskant till vägkant minskas till 0.5 m.
Stolptyper
Rör-, fyrkants- och fackverksstolpar
Se Trafikverkets ”Handbok vägmärken”.
Skyltbåge
Används i centrala delar, i känsliga miljöer samt vid portskyltning av Max-30 enklaver. 60 mm rör, 2 dimensioner finns för skyltar med normal respektive liten storlek. Nedan visas en skyltbåge i storlek normal. Skyltbåge för märke i liten storlek har höjden 1000 mm. Se även ritning 8506.
Konsol
Konsol används:
- På mast: För montage av märken på master och grova stolpar kan konsoler användas
- På trafiksignalstolpe: Märket placeras på konsol om stolpen står i en gångyta. I övriga fall sätts det på signalstolpen. Montaget får inte blockera signalstolpens lucka eller skymma sikten för gående
- På vägg: Montera gärna standardmärken på husvägg. Det behövs dock tillstånd från fastighetsägaren. Tillståndet ska vara utfärdat till Trafiknämnde
Cykelvägvisningsstolpe
En specialstolpe, typ modell ”Heden”, för cykelvägvisning ska normalt användas i Göteborg.
Stolplutning
Se Trafikverkets ”Handbok vägmärken”.
Vinkling av lokaliseringsmärken
Lokaliseringsmärken sätts vinkelrätt mot körbanan. Ingen extravinkling för att undvika bländning utförs.
Montage
Förstärkta vägmärkesprofiler: Se Trafikverkets ”Handbok vägmärken”.
Kantvikta skyltar: Max överhäng 250 mm.
Fundament och grundläggning
Se Trafikverkets ”Handbok vägmärken”.