I trafiknäten ska den maximala längslutningen bestämmas med hänsyn till framkomlighet, säkerhet och tillgänglighet för de trafikanter som kan tänkas använda trafiknäten. Det innebär att blandtrafikgator, gator med gångbanor ska förhålla sig till lutningskraven för gångtrafikanter.
Längslutningar bidrar till en effektiv avvattning av gatan, cykelbanan, gångbanan och gång- och cykelbanan. Det gäller också andra allmänna ytor som torg och parkeringar.
För att säkerställa vattenavrinning krävs en minsta längsgående lutning på 0,5% på trafikytor med kantstöd. Där kantstöd saknas ställs inga minimikrav på längslutningar då ytvattnet tas upp i diken eller rinner över slänt.
Avvattning av trafikytor sker också genom tvärfall. Läs mer under 12BC Lutningar och avvattning .
God standard ska alltid eftersträvas medan mindre god standard kan accepteras i utifrån topografiska förutsättningar eller vid kompletteringar i befintlig miljö. I Göteborg är det standard att gator förses med gångbanor vilket innebär att standard normalt ska väljas utifrån gångbana.
Alternativa tillfartsvägar kan vara en möjlighet att kompensera gator där lutningen överstiger mindre god standard. I korsningar och vid hållplatser bör lutningarna vara mindre för att underlätta start och stopp och för att inte begränsa sikten vid korsningar och hållplatser.
Gångytor
Enlig ALM 2 bör gångytor vara så horisontella som möjligt och inte överskrida 2% lutning. Detta kan ibland vara svårt att tillgodose. Trafikkontoret har därför andra värden som kan accepteras.
God standard ska alltid eftersträvas medan mindre god standard kan accepteras utifrån topografiska förutsättningar eller vid kompletteringar i befintlig miljö. Låg standard får endast förekomma i rena naturområden. På avsnitt med stor höjdskillnad kan det ibland vara motiverat att göra en brant cykelväg och en längre flackare gångväg.
För att underlätta framkomligheten för personer med nedsatt rörlighet ska vilplan och bänkar anordnas.
På en kortare sträcka, till exempel vid entré, kan mindre god standard accepteras. Se mer i 3KC Ramp.
Största längslutning i %
Cykelbanor
Cykelbanor bör ha minst lika hög standard som parallella bilgator vad gäller lutningar med mera för att undvika att cyklister använder körbanorna istället för cykelbanorna.
Lutningar i befintlig miljö
För att få en känsla för hur brant olika lutningar är så följer här några exempel på lutningar från gator i Göteborg:
• 4,5 % Götaälvbron
• 5 % Aschebergsgatan mellan Kapellplatsen och Vasaplatsen
• 6 % Eklandagatan ovanför Carlanderska sjukhuset
• 7 % Stigbergsliden
• 9 % Dr Allards gata, i kurvorna på västra delen nära Ehrenströmsgatan
• 11 % St Pauligatan upp från Norra Gubberogatan
• 11 % Bäckegatan (går upp i Masthugget)
• 13 % Tideräkningsgatan, även kallad Burmabacken, nära brandstationen
• 13 % Kvarnbergsgatan (liten gata i centrum nära Traktören)