Vid utrymmesplanering för och utformning av körbanor behöver man utgå bland annat från anvisningarna i detta avsnitt, avsnitt 3C Sektion, utrymme samt i tillämpliga delar från VGU.
Bland annat behöver man beakta och utgå från:
- gatans, platsens och områdets specifika funktioner, behov och förutsättningar
- framtida trafikflöden
- tänkt trafikering och dimensionerande fordon
- referenshastigheterna (VR) 30, 40 och 60 km/h i första hand
- analyser av hela gaturummet utifrån livsrumsmodellen (se avsnitt 2AN Livsrumsmodellen , TRAST, VGU) och/eller gaturumsbeskrivning (se VGU).
Totalt utrymmesbehov vid körbana
I samband med körbanor på allmän gatumark
- ska utrymme för själva körbanan finnas, som regel med plats för ett eller ibland flera körfält i vardera riktning
- ska utrymme för utrustning som vägmärken, belysningsstolpar, ev. träd, ev. elskåp etc finnas, se avsnitt 3CG Separering, avskiljning, remsor
- ska utrymme för hinderfri bredd/fritt avstånd mellan körbana och utrustning/fasta hinder finnas, se avsnitt 3CH1.1 Hinderfri bredd – gångbana
- ska utrymme för avskiljning/skiljeremsor till andra trafikslag finnas (vissa blandtrafikområden undantagna), se avsnitt 3CG Separering, avskiljning, remsor
- behöver ofta utrymme för kollektivtrafikhållplatser finnas
- behöver ofta utrymme för lastning/lossning och viss angöring finnas
- behöver ibland utrymme för separata kollektivtrafikfält finnas, se avsnitt 3CE Spårbana och busskörfält
- kan utrymme för parkering finnas, se avsnitt 3D Parkering, angöring och vändning
Detta gäller särskilt i nyplanerings-/nybyggnadsfall men även vid större ombyggnader. I vissa miljöer, t ex i befintliga trånga snitt, kan alla kriterier vara svåra att uppnå.
Bredd körbana
Bredd och utrymmesbehov för körbana på allmänna gator fås bland annat av Tabell Utrymmesdimensionering körbana. Tabellen är ett dimensioneringsstöd för att underlätta sektionsarbetet och framtagen för att stadens körbanor ska få likartade utrymmesstandarder och bredder vid likartade situationer, behov och sammanhang. Måtten i tabellen avser enbart själva körbanan.
Bra att veta:
Körbanemått och utrymmesstandarder i tabellen har minskats över tid som ett led i att generellt öka andelen av stadens allmänna gatumarksyta som kan användas för andra funktioner och behov, som t ex gång, cykel och vistelse. Då de generella måtten minskar är det extra viktigt att extra utrymme läggs till i svängar och kurvor (breddökning) och att tillräckliga utrymmen för fri bredd till hinder samt skiljeremsor mm ordnas.
Observera:
- Generellt gäller att bland annat räddningsfordon, renhållningsfordon och vanlig distributionslastbil ska kunna nå gräns till kvartersmarksområde. Enskilda fastigheter, byggnader och entréer inom kvartersmarksområde nås i första hand via fastighetsmark/kvartersmark. Gäller särskilt vid nyplanering och större ombyggnader. Se vidare avsnitt om dimensionerande fordon.
- Utrymme behöver säkerställas för att drift- och underhållsfordon skall kunna komma fram på gatan och vända vid återvändsgator.
- Minsta normalavstånd mellan en refugs kantsten och körbanans kantsten ska vara 3,5 meter på raksträcka, för ett körfält. Detta gäller även vid avsmalning av två körfält ner till ett t ex förbi övergångsställe mm.
- Körbanebredder mellan 3,5 – 5,0 m ska inte utföras för dubbelriktad trafik om avsikten är att fordon i båda riktningar ska kunna köra och mötas samtidigt under båda fordonens färd.
- Utrymme behöver läggas till för stödremsa på gator och vägar med dike (utan kantsten).
Dimensionerande typfordon
Tabell ”Utrymmesdimensionering körbana” ger vägledning om vilka typfordon som är dimensionerande för körbanor och i korsningar på olika typer av gator och i olika situationer.
Generellt är typfordon Lbn (normallastbil/normalbuss) utrymmesdimensionerande och normal standard på de flesta gator i staden vid nyplanering och ombyggnader. Anpassningar till specifika förhållanden och behov på en gata, i ett område eller ett stråk kan behöva ske.
Mer utrymme än vad som krävs för Lbn kan behövas bl a
- i vissa kollektivtrafikstråk/i anslutning till kollektivtrafikanläggningar, där dimensionering för Bb (boggiebuss) kan vara aktuellt
- på industrigator och likande, där typfordon Lps (Lastbil med påhängsvagn/släpvagn) ofta är dimensionerande.
I vissa fall behöver avsteg nedåt från utrymme för Lbn göras p g a platsbrist – då är Los (oljebil/sopbil) dimensionerande. Avsteg nedåt görs enbart i undantagsfall och då i trånga, befintliga miljöer med främst bostäder och verksamheter utan skrymmande transportbehov.
I samband med nyplanering och ombyggnad behöver utrymmesbehoven vad gäller dimensionerande fordon för gatan/området inkl. korsningar, kurvor mm undersökas och beaktas. Utrymmesstudier med körspår ska göras och beaktas i samband med utformningen.
För dimensionering av vändplats se 3DD Vändplats
.
Avstämning ska göras med ansvarig handläggare på trafikkontoret.
Begreppsförklaringar
Gatuelement
Gatuklassning kopplat till tabell ”Utrymmesdimensionering körbana” samt figuren nedan:
Huvudgata
– Trafikledled/genomfartsgata – regionala start/målpunkter
– Genomfartsgata – viktig förbindelse mellan områden
– Uppsamlingsgata – trafik i området och till närliggande områden
Lokalgata
– Uppsamlingsgata – för lokal trafik i området
– Bostadsgata – villaområde och område med flerbostadshus
– Lågfartsområde – blandtrafikgata som kan utformas på lite olika sätt. Kan t ex användas när man via gaturummets totala utformning vill uppnå låga hastigheter och samspel mellan trafikanter.
Referenshastighet, VR
Referenshastighet VR är ett sammanvägt funktionellt begrepp för att ange för vilken högsta hastighet en gata eller korsning ska utformas ur hastighets- och säkerhetssynpunkt. Referenshastighet används bl a för att bestämma minimilängd för olika typer av sikt, t.ex. stoppsikt och siktområde i korsningar etc. Referenshastighet har också stor betydelse för utrymmesdimensionering och sektion, vid val av separering/avskiljning mm. Vald referenshastighet bör normalt överensstämma med planerad hastighetsgräns för personbilar för den aktuella gatan eller korsningen. Se mer i 2CA Hastighet