En cykelfartsgata i Göteborg är en typ av utformning på blandtrafikgata där cykling sker mitt i körfältet med ledning av markbeläggningens utformning. Körfälten på gatan ska på något sätt vara separerade, t ex genom mittremsa eller kollektivtrafikkörfält, för att hindra omkörningar. Syftet med utformningen är att tydligt vägleda cyklister och bilister hur de ska agera på gatan genom val av beläggning och bredder. Gatan behöver som regel vara hastighetssäkrad för att rätt bilhastigheter ska hållas och samspel mellan trafikanterna ska kunna uppnås.
Idag finns ingen möjlighet att formellt reglera en gata som cykelfartsgata, då det f.n. inte finns några särskilda vägmärken eller trafiklagstiftning som är direkt kopplade till just detta begrepp.
Att utforma en gata som cykelfartsgata görs bara i undantagsfall och är endast aktuellt i befintliga täta stadsmiljöer och under vissa förutsättningar. Separat cykelbana ska alltid väljas i första hand eftersom de har bättre framkomlighet och upplevs som säkrare för de flesta grupper av cyklister. Vid nyexploatering och exploatering ska tillräckligt utrymme för cyklister tillgodoses på annat sätt än genom cykelfartsgata.
Cykelfartsgator kan passa där det inte är möjligt att ha separat cykelbana på grund av till exempel platsbrist, där trafikflödena är måttliga/begränsade och där hastigheterna naturligt kan hållas relativt låga. Följande kriterier behöver då vara uppfyllda:
• Förhållandet av cykeltrafik jämfört med biltrafik bör vara relativt högt. Cykelflödena bör vara ganska höga eller har tydlig potential att bli höga – minst 1500 eller högre beroende på flödet av bilar.
• På en cykelfartsgata bör biltrafikflödet vara lågt, maximalt ca 4000 motorfordon per dygn (ÅMVD)
• Mängden tung trafik på en cykelfartsgata ska vara små eller måttliga
• Cykelfartsgata ska undvikas där kollektivtrafik går i samma körbana
• Cykelfartsgata ska utformas så att bilfordon förhindras att köra om cyklister
• Cykelfartsgata ska undvikas på sträckor med uppförsbacke
• Cykelfartsgator är endast lämpligt på kortare sträckor, bl a för att utformningen inte tillåter omkörningar
• Cykelfartsgata ska undvikas på pendlingscykelnätet
• Cykelfartsgata ska undvikas på skolvägar eller där många barn förväntas använda sträcka
Uppfyller gatan inte de flesta av ovanstående faktorer är cykelfartsgata inte en lämplig utformning. Om inte separat cykelbana är möjlig bör då istället lågfartsgata eller enklare blandtrafikgata (30 km/h) med hastighetsdämpning väljas.