Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2019:2
Foto: Jonas Andersson

Fördelning av axellaster av spårvagn

För spridning av axellaster genom räler, sliprar och ballast se SS-EN 1991-2, 6.3.6.

 

Dynamisk inverkan

Dynamikkoefficient beaktas vid vertikal lastpåverkan av spårvagnslast enligt 12HA1.2 Spårvagnslast SPV 1 och 12HA1.3 Spårvagnslast SPV 2 samt arbetståg enligt 12HA1.4 Arbetståg. Koefficienten beräknas enligt SS-EN 1991-2, 6.4.5.2. Dynamikfaktor Φ2 får tillämpas för broar på alla banor.

 

Utmattning

Spårvagn

Utmattningskontroll utföres enligt SS-EN 1991-2 bilaga D, D.1 och D.2 med lastmodell 71 utbytt mot spårvagnslast SPV 2.

Utmattningslast beräknas exklusive faktorn α.

Kontroll av utmattning i armering respektive betong kan utföras enligt SS-EN 1992-2, Bilaga NN, NN.3.1 resp. NN.3.2 för beräkning av λS resp λC. Normaltrafik får förutsättas vid bestämning av λS,1. Trafikvolymen antas uppgå till 25 miljoner ton per år.

Om inte annat anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen beräknas utmattning med spårvagnslast på enbart ett spår.

 

Vägtrafik

Trafikkategori vid bestämning av antalet Nobs anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen

Förutsättningar för tillfällig bro bestäms i varje särskilt fall av trafikkontoret och anges i den objektspecifika redogörelsen för förutsättningar och metoder för dimensionering.