Vägbanans tvärfall väljs med hänsyn till vattenavrinning, underhållsbeläggning, sättningsrisker, fordonsslitage och körkomfort.
Tvärfall på raksträcka
På raksträcka väljs normalt 2,5 – 3% dubbelsidigt tvärfall. Enkelsidigt fall kan i första hand utföras på körbanor med bredder < 5,0 m.
På raksträcka väljs normalt 2,5 – 3% dubbelsidigt tvärfall. Enkelsidigt fall kan i första hand utföras på körbanor med bredder 5,0 m.
Horisontalkurva med enkelsidigt tvärfall (God standard)
I kurva väljs skevning (enkelsidigt tvärfall) 2,5 – 5,5 % eller dubbelsidigt tvärfall 2,5 – 3%.
Enkelsidigt tvärfall 5,5 % bör endast användas vid Vr 70 km/h.
Tvärfallet i kurvan bestäms av att bromsning inför uppdykande hinder bör kunna ske utan att dimensionerande friktionstal överskrids. I kurvor med stora radier begränsas det enkelsidiga tvärfallet av att man inte ska behöva styra emot kurvan.
Samband mellan radiens storlek och tvärfall:
Vr 70 km/h
Tvärfall (%) | Horisontalradie (m) |
5,5 | 300 – 700 |
4 | 340 –1000 |
2,5 | > 370 |
Vr 50 km/h
Tvärfall (%) | Horisontalradie (m) |
4.0 | 130 – 500 |
2,5 | > 170 |
I korsning får tvärfallet på körbanan vinkelrätt mot korsningskurvorna inte överstiga 5%.
Horisontalkurvor med dubbelsidigt tvärfall
Vid god standard för Vr 70 km/h ska radien vara större än 600 m. Motsvarande för 50 km/h är 250 m.
Enkelsidig tvärfallsutjämning
Enkelsidig tvärfallsutjämning bör ske på raksträcka eller övergångskurva före cirkelkurvan. För att få god vattenavrinning, bekväm körning och mjuk linjeföring för vägbanekanten i höjdled bör enkelsidig tvärfallsutjämningssträckan i meter vara ca 6 D E där D E är tvärfallsskillnaden i %. Vid Vr 50 km/h kan längden minskas i undantagsfall till 4 D E.
Om klotoid används bör den vara minst lika lång som tvärfallsutjämningssträckan.