Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2019:1

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson

Sektionsbredd tas i första hand fram med vägledning av VGU och anvisningarna nedan. 

Avstämning ska alltid göras med handläggaren på trafikkontoret.

  • Typsektion ska väljas utifrån platsens och gatans funktioner, förutsättningar, önskad respektive skyltad hastighet, stadslivsbehov, verksamheters behov etc.
  • Under dimensionerings- och sektionsarbetet för gatan behöver analyser göras utifrån gaturumsbeskrivning (se VGU) och livsrumsmodellen (se TRAST, VGU) Dimensionerande trafiksituation (DTS) ska tas fram
  • Sektionsdimensioneringen ska i första hand utgå från referenshastigheterna (VR) i VGU 30, 40 och 60 km/h
  • Framtida trafikflöden (för alla trafikslag) ska tas fram – de är viktiga grundförutsättningar för att man ska kunna ta fram sektionsbredder

 

Körbana – biltrafik

Tabellen nedan är en enklare vägledning att utgå från för att stadens körbanor ska få likartad bredd vid likartade situationer, behov och sammanhang. Det som redovisas i tabellen nedan är enbart själva körbanan. Det behövs en mer noggrant framtagen, behovsanpassad DTS som rymmer hela gaturummets bredd vid till exempel flera körfält i samma riktning, skiljeremsor av olika slag, mer komplexa situationer, olika anspråk/behov på utrymmen för vistelse och stadsliv.

Vid närmare dimensionering av sektionsutrymme och vid användande av tabellen nedan – tänk på:

  • Generellt gäller att räddningsfordon, fordon för snöröjning, renhållningsfordon och flyttlastbil ska kunna nå varje fastighet – i första hand via kvartersmark
  • Utrymme behöver läggas till för svepytor (breddökning) för svängande fordon
  • Utrymme behöver läggas till för fasta hinder (t ex belysningsstolpar, skyltar, elskåp)
  • Utrymme behöver läggas till för stödremsa på gator och vägar med dike (utan kantsten)
  • Minsta normalavstånd mellan en refugs kantsten och körbanans kantsten bör vara 3,5 meter (ett körfält i en riktning)
  • Körbanebredder mellan 3,5 – 5,0 m bör inte utföras för dubbelriktad trafik. (Lokalgator med körbanebredden 4,5 m kan dock accepteras på återvändsgator där sikten är god och möte normal lastbil – personbil i princip inte förekommer och då max 25 villor är anslutna. Förutsättning är också att all parkering sker på tomtmark. I områden med högre exploateringsgrad ska körbanan vara minst 5,5 m bred.)
  • Utrymmen för snövallar och snöupplag behöver övervägas

Körbana – separat kollektivtrafik

För gata med separat kollektivtrafikkörfält utgår man från nedanstående mått i tidiga, planerande skeden. Vid detaljprojektering – se gällande banstandard.

Dubbeldäckare sveper mer än andra bussar. 

Se ritning ”svepytor buss av typ dubbeldäckare” till höger på sidan för mer information om mått. 

Höjden är 4,2 meter.