
Ett trafik- och utformningsförslag är en sammanfattande presentation och beskrivning av en åtgärd som berör gatuutformningen i framtagandet av såväl detaljplaner som i samband med trafikkontorets övriga utredningar och planeringsuppdrag i investeringsprojekt. Trafik- och utformningsförslaget är ett beslutsunderlag för genomförande, samt underlag för att upprätta vägutrustningsplan och upphandla detaljprojektering.
Handlingar som ska ingå i trafik- och utformningsförslaget
- PM Trafik- och utformningsförslag – ska beskriva förslaget samt dess förutsättningar och konsekvenser
- Kostnadsbedömningsformulär (bruttolista) – sammanställning av kostnadsbedömningen av trafik- och utformningsförslaget. Som underlag till formuläret ska det finnas ett kostnadsbedömningsdokument där det tydligt framgår vilka a´-priser och ytor som har använts i bedömningen
- Samrådslista till trafikutredningar – alla nödvändiga kontakter som tagits i samband med framtagandet av förslaget
- Översiktlig trafik och utformningsprincip – används framförallt i större och mer omfattande projekt för att få en samlad bild över projektet i sin helhet. Ritas med grundkartan (baskartan) som underlag, förslagsvis i skala 1:1000 eller annan lämplig skala. Kompletterande inmätningar kan behövas
- Trafik- och utformningsplan – illustrerar det nya trafik- och utformningsförslaget. Ritas med grundkartan (baskartan) som underlag i skala 1:400. Kompletterande inmätningar kan behövas
- Fördjupad trafik- och utformningsplan – används framförallt då det är mycket detaljer som behöver beskrivas samt kan även behöva användas i projekt där externa aktörer skall bygga ut allmän plats. Ritas med grundkartan (baskartan) som underlag i skala 1:200. Kompletterande inmätningar kan behövas. För beställning av baskarta, översiktskarta eller ortofoto, gå in på länken ”Beställ kartor och geodata” till höger på den här sidan. Beställningen görs då hos stadsbyggnadskontoret (SBK)
Se även mallar till höger på sidan.
Trafik- och utformningsplanen ska innehålla:
- Norrpil
- Projektområdesgräns
- Fastighetsgränser
- Byggnader och entréer samt eventuell förgårdsmark/kvartersmark i anslutning till allmän plats
- Materialval som är viktiga för funktion och estetik, även för kvartersmark som ligger i anslutning till allmän plats om det finns framtaget.
- Grönytor
- Höjder, slänter
- Ytor för cykelparkering, parkeringsautomater, bänkar, vägmärken, vägvisning, tekniska anläggningar etc.
- Viktiga objekt och utrustning (träd, belysningsstolpar, väderskydd, bänkar etc.)
- Måttsättning och särskilt kritiska mått
- Sikttrianglar i korsningar
- Planerad reglering som är viktig för att förstå gatans funktion
o Vägmarkeringar
o Övergångsställen/gångpassager
o Cykelöverfarter/cykelpassager
o Parkerings- och angöringsplatser
o Hastighet såsom lågfart, gångfart mm
o Restriktioner i körriktning, trafikering etc - Körspår för dimensionerande fordon – redovisas i normalfallet på separata ritningar i färg – hjulspår i rött och sveplinjer i grönt, gatulinjer och utrustning ska vara i svart. Det ska vara god läsbarhet, vilket innebär en fordonstyp och en fordonsrörelse i taget per ritning.
Det ska tydligt framgå vad som är befintligt och vad som omfattas av trafik- och utformningsförslaget.
Nytt ska synas i starkare färger/tjockare linjer än befintligt, befintligt tonas ner.
Måttkedjor ska som regel göras svarta och de ska synas bra i A1-format.
Färger, symboler mm ska finnas med i teckenförklaringen.
Ytor ska färgläggas enligt följande principer:
Färgkodning för trafikförslag | Färg | RGB |
Gångbana | Brun | 127,63,0 |
Cykelbana | Turkos | 0,255,191 |
Kombinerad gång- och cykelbana | Orange | 255,127,0 |
Körbana | Ljusgrå | 192,192,192 |
Grönyta | Ljusgrön | 171,211,116 |
Refug, sidoremsor/kilar/övriga ytor | Grå | 128,128,128 |
Kollektivtrafik | Blå | 0,127,255 |
Parkering/Angöring | Gul | 255, 255,127 |
Stämpeln ska innefatta:
- Projektnamn (t.ex. detaljplaneprojektnamn ”DP namn-namn”)
- Gatunamn anges om det inte framgår av projektnamnet
- Skala anges för minst två olika utskriftsformat
- Ritningsnummer
- Datum
- Ansvarig/handläggare både hos TK och konsulten
- Dnr (TKs diarienummer och SBK:s diarienummer för detaljplanen i exploateringsprojekt)
- Typ av ritning
Förslag på stämpel finns till höger på sidan.
Leverans
För projekt med trafikkontorets diarienummer från år 2014 eller tidigare ska materialet levereras i pärmar utskrivet i 2 exemplar.
- PM Trafik- och utformningsförslag ska levereras i pdf-format och som doc-filer: Filerna ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:2005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver. Vissa dokument ska även levereras som DOCX o XLSX enligt dokumentöversikten.
- Översiktlig trafik-och utformningsprincip, Trafik- och utformningsplan samt Fördjupad trafik och utformningsplan ska levereras roterad till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013. Externa referensfiler binds till filen via kommando XREF, Bind. Innan ritningen sparas, rensa med ”purge”-kommandot. Kontrollera att filerna inte innehåller externa referensfiler innan du levererar dem.
- Bildfiler ska levereras roterade till läsläge i formaten JPEG (SS-ISO 10918-1) eller TIFF (ISO 12639:2004). Video (rörliga bilder) ska levereras i formaten MPEG-4 (ISO/IEC 14496) eller MPEG-2. Inga andra format är godkända.