Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2019:1

Arkivversion

Du är nu på en arkivversion av Teknisk Handbok. Gå till aktuell version av Teknisk Handbok

Foto: Jonas Andersson

Parkeringspolicy för Göteborgs stad

Göteborgs parkeringspolicy ska uppmuntra fler till att välja kollektivtrafiken eller cykeln framför bilen. Vi ska ha en attraktiv och vacker stad med en hållbar stadsutveckling – socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Parkeringspolicyn ska

  • stödja en hållbar stadsutveckling
  • skapa en gemensam syn på parkering för bil och cykel
  • vara ett stöd för avvägningar av plats för parkering mot stadsmiljökvaliteter
  • medverka till att resande med kollektivtrafik och cykel ökar
  • ge vägledning för kommunala aktörer
  • sprida kunskap om parkering inom och mellan berörda organisationer
  • utgöra underlag för ett separat åtgärdsprogram.

Riktlinjer för mobilitet och parkering i Göteborgs Stad 2018

Riktlinjerna för mobilitet och parkering bygger på Parkeringspolicy för Göteborgs stad. Med de nya riktlinjerna går vi från att hantera parkering som enskild fråga till att se parkering som en del av människors resande i stort, en del av mobilitetsplaneringen. Syftet med riktlinjerna är att ge vägledning för att bedöma lämpligt utrymme för parkering för bil och cykel i plan- och bygglovsärenden.

Riktlinjerna för mobilitet och parkering beslutades av byggnadsnämnden i Göteborg den 6 februari respektive den 24 april 2018.

I anvisningarna till riktlinjer för mobilitet och parkering kan du läsa hur tillämpningen av riktlinjerna ska gå till.

Bilpooler

Bilpooler erbjuder miljöanpassade, trafiksäkra och flexibla bilresor och bidrar till att minska antalet bilar i stadsmiljön. Göteborgs Stad vill underlätta användandet av delade mobilitetstjänster som minskar behovet av bilar och parkeringsytor, särskilt i områden där det råder brist på parkering. Staden kan därför ta hänsyn till förekomsten av bilpooler vid hanteringen av p-tal vid planering av bebyggelse. För att säkerställa en rättsäker hantering har staden tagit fram dokumentet ”Göteborgs Stads kvalitetskrav på bilpool” som ligger till höger på sidan.

Göteborgs Stad bidrar även till en ökad tillgång på bilpoolstjänster genom att ge förtur till vissa parkeringsytor på kommunal tomtmark där det kan vara lämpligt med hänsyn till antal platser, parkeringsbehov etc.

Exempel på detaljplaner där avtal för bilpool har tecknats:

  • Residenset – Ett avtal som ger de planerade bostäderna på fastigheterna Inom Vallgraven 53:14 och 53:17 tillgång till två bilar i bilpoolen vid Kungsgaraget ska upprättas mellan fastighetsägarna och företrädare för bilpoolen innan bygglov beviljas
  • Riksdalergatan – Behovet av boendeplatser kan reduceras till hälften, genom att plats för bilpool (med en poolbil per fem ordinarie platser) reserveras
  • Kronhusgatan – avtal har tecknats mellan staden (trafikkontoret) och fastighetsägaren om bl a tillgång till bilpool under minst fem år

 

Rekommenderad förberedelse för laddning

Bilar med eldrift innebär generellt lägre klimatpåverkan, effektivare energianvändning, och nästintill obefintliga emissioner jämfört med förbränningsmotor. Utvecklingen mot fler eldrivna fordon är därför en viktig del i stadens hållbarhetsarbete, att möjliggöra laddning av elfordon vid anläggning av nya parkeringsplatser är en viktig åtgärd.

För verksamheter rekommenderas minst 25% och för flerfamiljshus minst 80% av parkeringsplatserna förberedas för ladduttag för elbilar. Detta görs genom att elskåp och elservis med erforderlig effektkapacitet installeras, samt 110 mm kanalisation dras från elskåpet till/förbi parkeringsplatserna i fråga på ett förläggningsdjup om 55 cm från ytan.